maanantai 24. elokuuta 2015

Meidän maakuntamatkailu

Viimeisiä viikkoja kesälomaa jäljellä, siispä lähdettiin viime tipassa maakuntamatkailemaan.

Mielestäni Suomessa on aivan ihania paikkoja ja nähtävyyksiä. Jokaisessa kunnassa, kylässä ja kaupungissa on jotain ihanaa. Meillä kertyi kilometrejä noin 250km ja niiden aikana nähtiin ihania puutaloja, erilaisia pihoja ja kauniita maisemia. Ihana reissu!

Lähdimme liikkeelle perinteisesti hieman myöhässä, mutta kuitenkin kerittiin. Ensimmäisenä suuntasimme Vesannolle ja siitä Viitasaarelle. Perille päästyämme ajettiin Viitasaaren keskustan läpi. Keskusta tuntui todella sekavalta. Lähettiin sit k-supermarkettiin ostamaan tarjous karkkipussit, haha. Sieltä lähdettiin kohti puiston kahvilaa. Kahvila sijaitsi järven vieressä, hienot maisemat. Otettiin pientä alkupalaa eli kahvit, matka kaverille munkki ja mulle kesän eka irtojäätelö.

Viitasaarella on myös kävelysilta joka vie saareen. Siellä on ilmeisesti terveyskeskus ja muitakin palveluita. Valitettavasti meillä jäi siellä käynti välistä, mutta ensi kerralla sitten!

Lähettiin jatkamaan matkaa kohti Keitelettä. Sinne täytyikin mennä kiertoreittiä teiden korjausten takia. Keli oli mahtava ja maisemat hyvät, eli ei haitannut meitä.

Päästiin Keiteleelle ja ajettiin keskustan läpi. Pieni paikka, mutta niihin on totuttu. Käytiin kääntymässä uimarannan luona ja jatkettiin kohti Lossisaareen. Matkakaveri oli ottanu vähän paremmin selvää paikkojen ruokapaikoista, hyvä niin. Lossisaari on Keiteleen ja Pielaveden välissä. Paikalla on ruokapaikka ja rannassa on vuokramökkejä.

Lounaspöytä oli just loppunut joten tilattiin puoliksi pizza. Odotellessa mietittiin, mitenkä kiva tuollaiseen paikkaan olisi tullla yöksi. Vuokraisi mökin, tietokoneet/ tabletit yms. jättäisi kotiin, rentoutus ja kävis kokeilee erilaisia liikunta juttuja. Saa nähdä jos joku kerta saatas aikaseks lähettyä jollekin mökille. Kummatkaa  ei olla oikein hotelli ihmisiä joten se olis just meidän juttu.

Mahat täynnä ja matka jatkui. Suuntana Pielavesi.

Pielavesi oli todella nätti kylä jossa oli selvästi panostettu ulkonäköön. Keskustakin oli huomattavasti selkeämpi. Käytiin katsomassa uimaranta joka olikin todella ihana. Hiekkaranta, hyvät laiturit, sovituskopit, wc ja hyppytorni. Siellä hetki istuskeltiin ja lähettiin sit kauppaan.

Pielavedeltä lähdettiin ajamaann Tervoon. Siellä käynti meni kyllä nopeasti, koska oli jo kiire Rautalammille. Käytiin kuitenkin Tervon kylän läpi ajamassa ja tsekkaamassa Lohimaa. Eli käytiin pihassa kääntymässä.
Jottei nälkä olisi yllättänyt niin mentiin Nuapuriin syömään. Ei oikein uponnut.

#fitnesscouple    #fatnesscouple

Syönnin jälkeen mentiin vielä vähän heittelemään frisbeegolfia.

Vaikka käytiinkin tuollainen pikainen maakuntamatkailu niin tykkäsin tosi paljon! Oli ihana lähteä vähän erilaiseen ympäristöön ja nähä uusia paikkoja.

Ollaan avopuolison kanssa puhuttu, että olisi mukava matkustella Suomessa ja sitten matkustelemaan ulkomaille. Niinpä minulle tuli idea ostaa suomenkartta.  Se laitetaan kehyksiin ja punainen ruksi merkataan kaikkien paikkojen kohdalle missä olllaan käyty.

Toivon, että pian saadaan laitettua uusia ruksia.

Ihanaa päivää kaikille!

1. Maakuntamatkailu on kyllä parasta! :) Ja tuo karttaidea on todella hauska, pitäisi varmaan pistää itsekin toteutukseen. Ps. Mikäli nätti ja historiallinen kirkko ja idyllinen pikkukaupunki majataloineen kiinnostaa, kannattaa suunnata Petäjävedelle - Petäjäveden Vanha Kirkko on Unesco-maailmanperintökohde ja aivan upea.

hanna
    www.hannamariav.com

2. Joo se on kyllä ihanaa ja virkistävää! :) Laitan kuvaa, kun olen kartan saanut ostettua ja kehystettyä. Voit sitten punnita haluatko itsellesi samantyylisen. Hei kiitos vinkistä, kuulostaa kyllä todella hyvälle! Täytyypä ruveta suunnittelemaan maakuntamatkailua sinne. :)